і називаємо його долею.
Дізраелі
Мета: ознайомити учнів зі стратегією вибору професії, з чинниками, що впливають на цей вибір, розвинути здатність до самоаналізу.
Матеріали: робочі зошити «Крок до самовизначення», плакат «Основні чинники вибору професії».
Вітання.
Розминка «Відгадай професію»
Ведучий пропонує учням скласти розповідь про будь-яку професію, але так, щоб у ній не було нічого, що підказувало б іншим, що це за фах. Учень повинен розповісти про умови роботи і результати праці.
Психолог. Хто з вас уже визначився у виборі професії? Які причини лягли в основу вашого вибору? Хто ще не вирішив, на якій професії йому зупинитися? З якими труднощами ви зіткнулись? Які чинники необхідно враховувати при виборі професії?
Вправа «Основні чинники вибору професії»
Робота в зошитах. На дошці вивішують плакат, психолог коментує. Учні висловлюють свої думки щодо кожного чинника.
Зовнішні (соціальні) чинники:
• позиція старших членів родини;
• позиція товаришів, друзів;
• позиція вчителів;
• поінформованість.
Внутрішні (особистісні) чинники:
• власні професійні плани;
• рівень прагнення до громадського визнання;
• здібності;
• схильності.
Інформаційне повідомлення «Що допомагає чи заважає обрати професію?» (за Є. Клімовим)
1. Позиція старших членів сім'ї, які вважають, що відповіда¬ють за вашу долю, і саме тому прагнуть нав'язати свою думку. Це не так уже й погано, коли хтось турбується і хоче допомогти, але все ж — це ваше майбутнє. Залиште за собою остаточний вибір. І навіть право на помилку!
2. Позиція друзів та подруг. Дружні стосунки у вашому віці зазвичай досить міцні і можуть серйозно впливати на вибір професії. Але постарайтеся ухвалити незалежне рішення. Для цього слід дотримуватися правила — прийняте рішення має відповідати вашим інтересам і нічиїм більше!
3. Позиція вчителів, шкільних педагогів. Спостерігаючи за поведінкою, навчальною діяльністю, досвідчений педагог може знати багато такого, що приховане, від непрофесійних очей. Тому якщо у вас виникли проблеми з вибором фаху, запитайте у вчителя, звісно, у того, кому довіряєте. Прагніть, щоб остаточне рішення відповідало вашим інтересам.
4. Особисті плани на майбутню роботу, уявлення про передбачуваний рівень доходів. Щоб ці уявлення не були занадто відірваними від реальності, потрібно дізнатися якомога більше про свою майбутню професію. Не соромтеся запитати, знайомтеся з людьми, дізнайтеся про все детально. Краще витратити трохи часу сьогодні, ніж плакати після закінчення вишу.
5. Здібності. Визначайте їх не лише за оцінками, але й за досягненнями у різноманітних видах діяльності. Не забувайте також і про можливість звернутися по допомогу до психолога, пройти тестування, скористатися порадою досвідченого педагога.
6. Прагнення суспільного визнання. Кожна людина прагне визнання, воно винятково важливе для особистості. Проте не кожен стане відомим співаком, видатним політиком або лауреатом Нобелівської премії. Плануючи свій трудовий шлях, замисліться над реалістичністю вимог, адже розчарування коштує дорого.
7. Інформованість. Подумайте про те, щоб одержана про професію інформація не виявилися спотвореною, неповною, односторонньою. Якщо професія вам сподобалася тому, що в кіно це виглядає класно, дізнайтеся, чи так це насправді. Яким чином?.. Можна влаштуватися учнем або асистентом. Тільки так ви швидко дізнаєтеся, що відбувається насправді.
Самодіагностика «Визначення мотивації»
Робота в зошитах.
Психолог. Прочитайте наведені нижче твердження про професії та виберіть два з них, що найбільше відповідають вашим поглядам.
Бланк «Визначення мотивації»
1. Найбільшою мірою реалізувати свій фізичний потенціал, виявити силу, спритність, вольові риси
2. Досягти високого стансвиша в суспільстві, популярності, слави, отримати визнання
3. Мати високу зарплату, які забезпечує гарні матеріальні умови життя
4. Проявляти творчу ініціативу, повністю розкриті свої інтелектуальні здібності
5. Працювати в хороших умовах, щоб робота не втомлювала, не викликала негативних емоцій
6. Зберегти сили і час для захоплень, спілкування з друзями та близькими
Психолог. Якщо вибрані вами твердження — в лівій частині таблиці (професійна мотивація), то зараз для вас є актуальною професійна самореалізація (вибір професії та шляхів її отриман¬ня, професійне зростання і кар'єра).
Якщо вибрані судження — в правій частині таблиці (поза- професійна мотивація), то наразі для вас важливіші питання, не пов'язані з професійною самореалізацією (сім'я, здоров'я, особистісне зростання, яке не завжди тотожне з професійним).
Якшо ж обрані твердження опинилися в різних частинах таблиці, цс означає, що ваша мотивація суперечлива. Необхідно вирішити, що для вас зараз важливіше — професійне самовизначення чи інші питання.
(Обговорення результатів.)
Вибір професії як і будь-який вибір, — це прийняття рішення при вели; й кількості альтернативних варіантів та необхідності враховувати різні чинники. Проте існує спеціальний алгоритм прийняття рішень, якого можна навчитися. При побудові професійного життєвого плану слід замислитись не лише про кінцевий результат, але й про засоби його досягнення, шляхи, які для цього потрібно пройти. Слід оцінити об'єктивні та суб'єктивні ресурси, що знадобляться для цього. Крім того, бажано думати не лише про те, який навчальний заклад обрати, але й про те, чи потрібні будуть ці спеціалісти на час закінчення навчання, чи буде можливість працевлаштуватися.
Стратегія вибору кар'єри
При виборі фаху слід спиратися на:
1. Інтереси (спрямованість людини на певні галузі пізнання). Тут важливо з'ясувати, що це: зацікавленість чи стійкий професійний інтерес. Професійними вважаються інтереси, пов'язані з професійними планами.
2. Нахили (схильність, потреба займатися якоюсь спра¬вою).
3. Здібності (індивіцуально-психологічні особливості, що є запорукою успішного виконання певної діяльності).
4. Мотиви (спонуки до якоїсь дії).
5. Готовність (придатність до чогось).
6. Можливості (засоби, умови, обставини, необхідні для певної діяльності).
7. Природні особливості нервової системи (темперамент).
8. Стан здоров'я.
9. Потребу суспільства в обраній професії.
Психолог. Усвідомленим можна вважати вибір, який враховує всі пункти.
Самодіагностика «Чому я обираю цю професію»
Учні читають текст опитувальника і вносять відповіді («+» або «—») до таблиці.
Вкажіть свої причини вибору професії:
1. Інтерес до професії, бажання дізнатися, в чому полягають її особливості.
2. Прагнення до самовдосконалення, розвитку навичок і вмінь в обраній сфері трудової діяльності.
3. Впевненість, що ця професія дуже престижна в суспільстві.
4. Вплив батьків, друзів і знайомих.
5. Бажання стати матеріально незалежним від батьків.
6. Хороша успішність у школі за предметами, пов'язаними з цією сферою діяльності.
7. Бажання допомогти іншим особам.
8. Приваблює індивідуальна робота.
9. Мрія займатися творчою роботою, прагнення відкрити нове і незвідане.
10. Впевненість, що обрана сфера трудової діяльності відповідає вашим здібностям.
11. Можливість задовольнити свої матеріальні потреби.
12. Прагнення зробити своє життя насиченим, цікавим, захопливим.
13. Можливість виявити самостійність у роботі.
14. Приваблює підприємницька діяльність.
15. Необхідність матеріально допомагати сім'ї.
16. Бажання набути досвіду роботи в приватній фірмі.
17. Інтерес до ділових контактів з людьми.
18. Приваблюють умови роботи.
19. Бажання працювати в престижному місці.
20. Прагнення до керівної посади.
21. Вплив засобів масової інформації.
22. Бажання приносити користь людям.
23. Інтерес до матеріальної сторони професійної діяльності.
24. Приваблюють зовнішні аспекти професійної діяльності.
Бланк відповідей до тесту «Чому я обираю цю професію»
6
|
3
|
1
|
|||
7
|
4
|
2
|
|||
8
|
12
|
5
|
|||
9
|
14
|
10
|
|||
13
|
18
|
11
|
|||
19
|
21
|
15
|
|||
20
|
23
|
16
|
|||
22
|
24
|
17
|
|||
Разом А |
Разом Б |
Разом В |
Інтерпретація результатів
Переважання «+» у стовпчику:
А — мотиви престижу професії, бажання реалізувати особисті прагнення, зайняти поважне становище в суспільстві.
Б — матеріальний добробут, не підкріплене нічим бажання заробити великі гроші.
В — прагнення до творчої роботи, що приносить користь людям, почуття особистої відповідальності.
Читання та обговорення притчі «Дві стратегії»
У траві лежало яблуко. Червоне, стигле, лише з одного боку плямка. Мудрець підняв яблуко і сказав своїм учням:
— Є два шляхи. Можна його трохи обтерти й одразу їсти. А можна дістати ножик, вирізати всі сумнівні місця і лише потім їсти, але вже без гидливості та побоювання. І з'їсти вдасться більше. Адже в першому випадку ми мимоволі залишаємо певну кількість хорошого навколо поганого.
Але в першому випадку ми можемо почати їсти одразу, а в другому — лише після попередньої роботи.
Це — дві різні стратегії. В усіх без винятку справах обирайте, яка стратегія для вас є кращою.
Психолог. Французький письменник та філософ Ларошфуко писав: «Розумна людина визначає місце для кожного зі своїх бажань і потім здійснює їх по черзі. Наша жадібність часто порушує цей порядок і змушує дбати водночас про багато цілей, тому в гонитві за дрібницями ми пропускаємо головне».
Аби цього не трапилось у вашому житті, давайте розглянемо десять кроків до професійного самовизначення.
Десять кроків до професійного самовизначення
1. Дізнатися про різні професії, з'ясувати, які фахівці потрібні у твоєму регіоні.
2. Визначити декілька професій, які подобаються, які можна опанувати і працевлаштуватися за ними.
3. Шукати якнайбільше інформації про ці спеціальності, знайомитися з професіоналами.
4. Вислухати та проаналізувати думки батьків, учителів.
5. Скласти список суттєвих переваг і недоліків професії (наприклад, можливість спілкування з багатьма людьми, часті роз'їзди, висока заробітна плата тощо) та проаналізувати ці дані щодо своєї мети, очікувань, мрій.
6. Визначити фізичні і психологічні риси, необхідні для кожної з професій.
7. Звернутися до психолога (або до центру зайнятості), щоб визначити інтереси, здібності, темперамент, особливості пам'яті, уяви тощо.
8. Прислухатися до своїх відчуттів, інтуїції. «Приміряти» кожну з професій. Порівняти, зважити всі «плюси» і «мінуси».
9. Зробити вибір.
10. Упевнено йти до мети.
Психолог. Хочеться, щоб ви усвідомили: професію слід оби¬рати самостійно, але при цьому варто збирати інформацію про різні спеціальності, дізнаватися більше про себе, свій потенціал.
Обговорення цитати
«Якщо ви прагнете досягти в житті чогось суттєвого, недостат¬ньо просто діяти — треба ще й мріяти, недостатньо просто планувати — треба ще й вірити» (А. Франс, французький письменник).
Немає коментарів:
Дописати коментар