Знайти своє покликання —
джерело щастя людини.
Народна мудрість
Мета: створення позитивної мотивації до занять, активізація проблеми професійного самовизначення.
Матеріали: робочі зошити «Крок до самовизначення», три аркуші паперу формату АЗ.
Розминка «Асоціації»
Учні по черзі називають асоціації, які виникають у них зі словом «професія».
Психолог. Наріжним каменем життя людини є її професійна діяльність. Від професії залежить не тільки матеріальний статок і моральне задоволення. Реалізація здібностей, соціальна стабіль¬ність — усе це дає людині професія, професійний статус. Для того, щоб професія приносила задоволення, слід серйозно поставитись до її вибору. Своє близьке майбутнє ви пов'язуєте з життєвим самовизначенням і професійним вибором. Дуже важливо мати чітке уявлення про те, чим хочете займатись у майбутньому, чим приваблює вас та чи інша професія. Кажуть, що вибір професії — це друге народження людини. Від того, наскільки вдало оберете свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві займатимете.
Вправа «Автобусна зупинка»
Психолог. Що роблять люди, коли чекають автобуса на зупинці? Думають. Розмовляють. Читають різні об'яви, а дехто навіть дописує щось своє. Наша вправа називається «Автобусна зупинка», тому що зараз ми будемо робити дещо схоже.
(Учні об 'єднуються у три групи. У різних кінцях кімнати розвішані аркуші з написами «Знати», «Уміти», «Відчути». Під кожним з них розміщується одна група.)
Запишіть на цих аркушах усе, що очікуєте від наших занять. «Знати» — які нові знання ви хотіли б отримати. «Уміти» — які навички хотіли б засвоїти. «Відчути» — який новий досвід, які відчуття хотіли б пережити. Не критикуйте висловлювань одне одного, просто запишіть свої думки. За деякий час я подам сигнал, і це означатиме, що «прийшов автобус», групи ідуть на іншу «зупинку». Таким чином кожна група побуває біля кожного аркуша.
Анкета «Вибір професії»
Робота в зошитах. Можна запропонувати учням об'єднатись у три групи за отриманими результатами.
Психолог. Будь ласка, уважно прочитайте запитання й оберіть свій варіант відповіді. У запитаннях 2—4 можна обрати 1—2 варіанти.
1. Чи обрав ти собі професію? (Так — 2 бали, ні — 2 бали.)
2. Що ти знаєш про свою майбутню професію?
• Предмет, зміст, умови праці (2);
• професійно важливі риси (2)
• де можна здобути професію (2)
• актуальність цього фаху на ринку праці (2)
• нічого (2)
3. Якщо не вибрав професію, то чому?
• Погано знаю світ професій (2);
• погано знаю свій потенціал ( 2)
• не можу вибрати з декількох варіантів (0);
• не знаю, як обрати професію (2).
4. Що вплинуло на твій вибір?
• Прийняв рішення самостійно (2);
• порадили батьки (1);
• порадили друзі (1);
• консультації з профорієнтації (2).
джерело щастя людини.
Народна мудрість
Мета: створення позитивної мотивації до занять, активізація проблеми професійного самовизначення.
Матеріали: робочі зошити «Крок до самовизначення», три аркуші паперу формату АЗ.
Розминка «Асоціації»
Учні по черзі називають асоціації, які виникають у них зі словом «професія».
Психолог. Наріжним каменем життя людини є її професійна діяльність. Від професії залежить не тільки матеріальний статок і моральне задоволення. Реалізація здібностей, соціальна стабіль¬ність — усе це дає людині професія, професійний статус. Для того, щоб професія приносила задоволення, слід серйозно поставитись до її вибору. Своє близьке майбутнє ви пов'язуєте з життєвим самовизначенням і професійним вибором. Дуже важливо мати чітке уявлення про те, чим хочете займатись у майбутньому, чим приваблює вас та чи інша професія. Кажуть, що вибір професії — це друге народження людини. Від того, наскільки вдало оберете свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві займатимете.
Вправа «Автобусна зупинка»
Психолог. Що роблять люди, коли чекають автобуса на зупинці? Думають. Розмовляють. Читають різні об'яви, а дехто навіть дописує щось своє. Наша вправа називається «Автобусна зупинка», тому що зараз ми будемо робити дещо схоже.
(Учні об 'єднуються у три групи. У різних кінцях кімнати розвішані аркуші з написами «Знати», «Уміти», «Відчути». Під кожним з них розміщується одна група.)
Запишіть на цих аркушах усе, що очікуєте від наших занять. «Знати» — які нові знання ви хотіли б отримати. «Уміти» — які навички хотіли б засвоїти. «Відчути» — який новий досвід, які відчуття хотіли б пережити. Не критикуйте висловлювань одне одного, просто запишіть свої думки. За деякий час я подам сигнал, і це означатиме, що «прийшов автобус», групи ідуть на іншу «зупинку». Таким чином кожна група побуває біля кожного аркуша.
Анкета «Вибір професії»
Робота в зошитах. Можна запропонувати учням об'єднатись у три групи за отриманими результатами.
Психолог. Будь ласка, уважно прочитайте запитання й оберіть свій варіант відповіді. У запитаннях 2—4 можна обрати 1—2 варіанти.
1. Чи обрав ти собі професію? (Так — 2 бали, ні — 2 бали.)
2. Що ти знаєш про свою майбутню професію?
• Предмет, зміст, умови праці (2);
• професійно важливі риси (2)
• де можна здобути професію (2)
• актуальність цього фаху на ринку праці (2)
• нічого (2)
3. Якщо не вибрав професію, то чому?
• Погано знаю світ професій (2);
• погано знаю свій потенціал ( 2)
• не можу вибрати з декількох варіантів (0);
• не знаю, як обрати професію (2).
4. Що вплинуло на твій вибір?
• Прийняв рішення самостійно (2);
• порадили батьки (1);
• порадили друзі (1);
• консультації з профорієнтації (2).
Підрахуйте суму балів.
Інтерпретація результатів
7—10 балів. Ти чітко уявляєш свою майбутню кар'єру. Якщо тобі й потрібна допомога, то лише для того, щоб підтвердити вибір.
3—6 балів. Вибір професії — завдання, яке тобі до снаги. І допоможуть у цьому знання про себе та світ професій.
—2—2 бали. Ти маєш труднощі у виборі професії. Можливо, сьогодні це не головна проблема для тебе, проте вирішувати її краще зараз, поки є час та можливість.
Менше ніж —2 бали. Без коментарів. Спробуй ще раз відпо¬вісти на ці запитання серйозно.
Притча «Подорожні та провідник»
Одного дня двоє опинилися в незнайомій країні перед високою горою. Їм треба було через неї перейти, але люди розуміли, що самі цього зробити не можуть — необхідний провідник. Провідник прийшов і, перш ніж вирушити в дорогу, сказав:
— Ми повинні домовитися з вами про взаємну пошану: я шаную вас і ваш шлях, а ви шануєте мене і мій досвід. Я багато років воджу людей, але щоразу ми підіймаємося на різні гори. Я знаю, як ходити по горах, але саме пю гору я бачу вперше. Тому не втрачайте пильності, будьте так само уважні, як і я.
Я можу тільки йти поряд з вами, але ноги за вас пересувати не здатен. Якщо ви не захочете йти шляхом, запропонованим мною, — це буде ваш вибір.
У горах холодно, тому я не затягуватиму наш шлях. Я з вами тимчасово. Я покину вас, тільки-но зрозумію, шо далі ви зможете йти самі до тієї мети, яку собі визначили.
І останнє. Я нікому не розповім, що я підкорював з вами цю гору.
Вони вирушили в дорогу. Це було нелегко, був і відчай, і нова надія...
Незадовго до вершини провідник покинув подорожніх. Вони дійшли і побачили схід сонця. Виявилося, що з другого боку гори лежав квітучий сад...
Психолог. Мета наших занять подібна до світогляду провідника. Ніхто не буде робити вибір за вас, але допомогти знайти правильну дорогу — можна.
Професійна діяльність займає приблизно третину життя людини. Якщо врахувати, що ще третину життя ми проводимо уві сні, то це чимало.
Вибір професії — відповідальний та складний крок у житті людини. Зробити правильний вибір — означає знайти своє місце в житті. Займатись улюбленою справою — це щастя, якого здатна досягти кожна людина. Звичайно, можна припинити навчання, якщо зрозумієш, що це не твоя справа, або залишити роботу, яка тобі не подобається. Можна випробувати себе то в одній, то в іншій сфері, блукати навпомацки, постійно «наступати на одні й ті ж граблі» — цей шлях зветься методом спроб і помилок. На це можна витратити життя, бо у світі існує не одна тисяча професій.
Нині більшість людей, знайомлячись, обмінюються візитни¬ми картками. Робиться це недарма. Професійна діяльність, якій людина віддає значну частину свого часу, формує її особистість. Обрати собі професію — означає не тільки вибрати собі роботу, але й бути прийнятим до певної групи людей, засвоїти етичні норми, цінності, правила, стиль життя цієї групи.
Щоб правильно обрати професію, необхідно знати власний потенціал, інтереси та нахили, враховувати ситуацію на сучас¬ному ринку праці.
Правильний вибір професії допоможе вам реалізувати свій потенціал, уникнути розчарувань, досягти успіху в житті.
Обговорення цитати
«Знайти свій шлях, узнати своє місце — все для людини, це для неї означає стати собою» (В. Бєлінський, російський письменник).
Немає коментарів:
Дописати коментар